Oproep aan ondernemers: “Kijk vooruit in je agenda!”

Wereldwijde leveringsproblemen en tekorten aan grondstoffen, halffabricaten en chips. Dit negatieve nieuws is je vast niet ontgaan in de media. Onze klanten, maar ook wij, worden hierdoor geraakt. Wellicht heb je dit zelf ook ondervonden. Langere levertijden zijn het gevolg, boze klanten soms ook. Daarom deze oproep om verder vooruit in je agenda te kijken; meer langetermijndenken en op korte termijn iets anders doen.
Dat vraagt om uitleg:

Een expiratiedatum mag geen transpiratiedatum worden

Het is verstandig om nu al alle lopende contracten van leveranciers onder de loep te nemen die pas over maanden expireren. Dat is echt anders dan je gewend bent. Stel dat een overeenkomst van printers, of andere hard- of software, volgend jaar op 21 juni expireert… Normaal gesproken ga je dan ergens aan het begin van 2023 de oriëntatiefase in. Als je er echter zeker van wilt zijn dat er op tijd een zeecontainer arriveert, met jouw bestelling(en), dan is het raadzaam om daar nu al op in te spelen. Vooruitkijken in je agenda betekent dus nu op zoek gaan naar contracten die in 2023 expireren. Positief omdraaien noemen we dat. Bovendien levert deze aanpak extra voordelen op.

3 voordelen van vooruitkijken

  1. Je hebt langer de tijd om naar het best mogelijke alternatief te zoeken. (Geen overhaaste beslissingen)
  2. Het voorkomt mogelijk dat je langer blijft vastzitten aan een leverancier waar je geen vertrouwen meer in hebt.
  3. Blije medewerkers, omdat ze op tijd krijgen wat er aan hen beloofd. Bovendien kun je collega’s al in een vroeg stadium uitgebreid vragen naar hun wensen, behoeften of aanvullende suggesties.

Op korte termijn iets anders doen

Wat is interessant om op korte termijn samen te doen? Bij XBC Hengelo geloven we dat het nu ook een goed moment is om als lokale ondernemers te onderzoeken hoe we elkaar kunnen versterken. Ongetwijfeld zijn er vruchtbare samenwerkingen mogelijk, door elkaar simpelweg te helpen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het onderling uitwisselen van expertise op het gebied van sales, gespotte trends delen binnen bepaalde branches, of wellicht wel een goed advies rondom nog veiliger of efficiënter samenwerken. 

Onze tweede oproep is daarom om eens vrijblijvend met elkaar in gesprek te gaan.
Zullen we elkaar eens ontmoeten? Kansen spotten is ons niet vreemd, creatief omgaan met business en zoeken naar alternatieven ook niet. Maar we zijn vooral benieuwd naar jouw uitdagingen.

 

www.xbc-hengelo | info@xbc-hengelo.nl | Volg ons ook op LinkedIn